Giełda Papierów Wartościowych

Myśląc o giełdzie mamy najczęściej w głowie obraz zatłoczonych sal wypełnionych przekrzykującymi się brokerami – każdy stara się „ugrać” jak najwięcej dla siebie. Czy w takim razie strona warszawskiej giełdy to również setki „przekrzykujących się elementów”?

Przyglądnęliśmy się stronie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Pierwsza myśl bardzo podobna do ogólnego wyobrażenia o giełdzie – ogromna ilość informacji, ruch i zmiana, czyli wielkie wyzwanie dla projektanta. Jak poradziła sobie GPW.pl?

Na co będziemy zwracać uwagę?

Na witrynę GPW.pl popatrzymy przez pryzmat heurystyk. Jak się okaże, większość obserwacji dotyczy nawigacji serwisu. Nie jest to dla nas niespodzianką, ponieważ witryna tak złożona jak GPW.pl musi posiadać rozbudowaną architekturę. Z tego też powodu wymaga intuicyjnej i przejrzystej nawigacji.

Co jest godne pochwały?

Konstrukcja nawigacji odwzorowuje architekturę informacji serwisu

Konstrukcja nawigacji wskazuje tak położenie użytkownika w strukturze serwisu, jak i architekturę informacji tego wycinka witryny. Zróżnicowane cechy graficzne (kolor poszczególnych przycisków) oraz formatowanie (wcięcie etykiety odnośnika do niższych stopni nawigacji) czytelnie określają, który przycisk prowadzi na stronę główną działu, jego podstrony oraz każde kolejne w hierarchii nawigacji.

Nawigacja serwisu wskazuje na położenie użytkownika w strukturze

Mimo, że w trakcie eksploracji witryny internetowego użytkownik fizycznie nie zmienia swojego położenia, odpowiednie oznaczenia podstrony, na której się znajduje, lub sekcji, z której korzysta, ułatwia korzystanie z serwisu.

Stopka ze skróconą nawigacją z najważniejszymi podstronami

Mimo swojego położenia (które, jak wskazują badania eyetracking, skazane jest na bycie zignorowanym przez większość użytkowników), stopka strony coraz częściej staje się integralną częścią struktury witryny, nie tylko jako nośnik pewnych informacji (przez popularne odnośniki „O nas”, „Kontakt” itd.), ale również dodatkowe narzędzie służące do poruszania się w obrębie serwisu.

Serwis Giełdy Papierów Wartościowych wykorzystuje stopkę na powtórzenie kluczowych pozycji nawigacji. Powtarzając całą strukturę nawigacji, z czym można spotkać się w przypadku wielu serwisów w sieci, stopka byłaby przeładowana i ostatecznie tworzyła efekt odwrotny niż pożądany. Dzięki wybraniu odnośników do najważniejszych podstron, zwiększa się szansa ich zlokalizowania przez użytkowników oraz, w przypadku zagubienia użytkownika w serwisie, powrotu na jedną z głównych podstron. Stopka jest również widocznie oddzielona od części serwisu zawierającego treść.

Stopka serwisu

Koncepcję tzw. „czytelności środowiskowej”, czyli obecności elementów ułatwiających poruszanie się w złożonych strukturach, rozwija jeden z podrozdziałów publikacji autorstwa Lyncha i Horton.

Co należy poprawić?

Prezentacja wyników wyszukiwania spółek

Po skorzystaniu z wyszukiwarki spółek, użytkownikowi prezentowany jest ekran, który nie listuje wyników wyszukiwania w czytelny i widoczny sposób. Górną część sekcji zajmują funkcjonalności zaawansowanego wyszukiwania (mapa z województwami oraz pola wyboru dodatkowych kryteriów). Same wyniki znajdują się poniżej – na monitorze 15-calowym są niewidoczne bez przewinięcia strony. Jest prawdopodobne, że część użytkowników ponowi wyszukiwanie z poziomu wyszukiwarki zaawansowanej, ponieważ nie zlokalizuje wyników wyszukiwania.

Niewidoczne w pierwszej chwili wyniki wyszukiwania

Wyniki wyszukiwania należy przemieścić na samą górę sekcji, aby były pierwszym widocznym elementem po wczytaniu się podstrony. Ewentualne opcje zaawansowanego wyszukiwania należy umieścić np. na osobnej podstronie, odnośnik do której można umieścić po kilku wierszach wyników wyszukiwania z etykietą „Nie znalazłeś tego, czego szukałeś? Spróbuj skorzystać z wyszukiwarki zaawansowanej”.

Nieklikalne nagłówki sekcji

Mimo, że swoim wyglądem sugerują możliwość kliknięcia, nagłówki sekcji w obrębie strony głównej to tylko statyczne grafiki. Tak ze względu na swój wygląd jak i rolę, nagłówki powinny być klikalne i prowadzić do szczegółowego widoku danej sekcji.

Nieklikalne nagłówki sekcji

Jeśli brak jest sekcji docelowej, nagłówek należy skonstruować w inny sposób niż jego klikalną wersję – w obecnej wersji serwisu nagłówki niebieski to odpowiednik wersji klikalnej, białe natomiast nieklikalne.

Podsumowanie

Nawigacja to przede wszystkim narzędzie umożliwiające poruszanie się w obrębie serwisu – każdy błąd czy niedogodność wpływa negatywnie na tą podstawową czynność.

  • Należy sygnalizować położenie użytkownika w strukturze serwisu np. przez widoczne odróżnienie danej pozycji nawigacji
  • Konstrukcja nawigacji powinna odwzorowywać architekturę informacji serwisu – elementy podrzędne (przyciski, odnośniki) powinny być wcięte w stosunku do elementy nadrzędnego tworząc charakterystyczne „gałęzie”.
  • Elementy w obrębie treści, które stanowią część struktury nawigacji, takie jak np. nagłówki, powinny być klikalne i tym samym stanowić część nawigacji.

Badany serwis: GPW.pl

Audyt przeprowadzono 10 kwietnia 2011 roku.

Skomentuj