Lotnisko Katowice-Pyrzowice

Przyjrzeliśmy się trzeciemu najbardziej ruchliwemu portowi lotniczemu w Polsce. Czy łatwo odczytamy godziny przylotów i odlotów oraz zaoszczędzimy sobie zdenerwowania sprawdzając przedmioty zabronione w bagażu?

Na co będziemy zwracać uwagę?

Serwis portu lotniczego posłuży przede wszystkim sprawdzeniu, o której godzinie samolot naszych przyjaciół ma zaplanowane lądowanie oraz czy, w przypadku przewidywanego opóźnienia, warto organizować komitet powitalny. Z drugiej strony oczywiście, użytkownicy będą chcieli sprawdzić, czy ich bliscy są już w drodze na urlop, czy nadal „siedzą na walizkach” w hali odlotów.

Ze względu na coraz bardziej restrykcyjne wymogi bezpieczeństwa dotyczące zawartości i wagi bagażu, część podróżnych skorzysta z serwisu portu lotniczego, aby oszczędzić sobie późniejszej konieczności pozbycia się niektórych przedmiotów z bagażu podręcznego lub szybkiego przepakowania toreb i walizek. Kolejnym elementem, na który zwrócimy uwagę będzie więc proces poszukiwania informacji o dopuszczalnej zawartości i wymiarze bagażu oraz sposób prezentacji tych informacji.

Godziny przylotów i odlotów

Tablica lotów dla najbliższych pięciu przylotów/odlotów znajduje się już na stronie głównej. Przełącznik między „Przylotami” a „Odlotami” jest dobrze oznaczony, jednak nagłówek „Status lotów” nie jest klikalny, w przeciwieństwie do pozostałych elementów głównej nawigacji – powinien prowadzić do pełnej listy lotów, tak jak odnośnik „Zobacz więcej” poniżej. Poniżej znajduje się odnośnik do wyszukiwarki lotów.

Strona główna Lotniska Katowice-Pyrzowice

Do informacje o późniejszych przylotach i odlotach można również dotrzeć przez przycisk głównej nawigacji „Dla podróżnych”, lub odnośniki poniżej „Tablica lotów” oraz „Rozkład lotów”. W dziale „Dla podróżnych” użytkownik ma do dyspozycji krótką listę lotów i wyszukiwarkę. „Tablica lotów” to bardziej pojemna wersja listy ze strony głównej, „Rozkład lotów” natomiast to sama wyszukiwarka.

Dział "Dla podróżnych"

Ponieważ „Tablica lotów” i „Rozkład lotów” dublują listę z działu „Dla podróżnych”, można zastanowić się nad usunięciem odnośników na rzecz mniej rozbudowanej nawigacji. Etykieta „Rozkład..” jest problematyczna – po pierwsze, część użytkowników może nie zrozumieć w pierwszym momencie rozróżnienia na „Tablicę lotów” i „Rozkład lotów”. Ze względu na swoją zawartość, dział „Rozkład..” będzie szybciej rozpoznawalny z etykietą „Wyszukiwarka lotów”.

Tablica lotów

Ciekawą funkcjonalnością jest przedstawienie przylotów i odlotów na grafice w nagłówku strony.

Wizualizacja lotów

W oznaczeniach konkretnych lotów brakuje jednak danych np. o planowanej porze lądowania.

Bagaże

Domyślnie rozwiniętą sekcją po wejściu na witrynę lotniska w Pyrzowicach jest „Dla podróżnych”, skąd odnośnik „Ważne informacje” przeniesie użytkownika na podstronę zbierającą pewne kluczowe wskazówki dotyczące przygotowania do podróży. Jeden z paragrafów mówi o przedmiotach zabronionych, a odnośnik w jego obrębie prowadzi do treściwej i czytelnej ich listy.

Dział "Ważne informacje"

W prawej kolumnie serwisie, pod nagłówkiem zatytułowanym „Informacje, pytania i odpowiedzi”, użytkownik znajdzie dwa interesujące odnośniki – „Przedmioty zabronione” oraz „Bagaż”. Pierwszy prowadzi do wspomnianej powyżej listy.Przedmioty zabronione

 

Drugi odnośnik prowadzi do podstrony informujące, za pomocą grafik, o dopuszczalnych rozmiarze i wadze bagażu, z uwzględnieniem poszczególnych przewoźników.

Dopuszczalne wymiary bagażu przedstawione na grafice

W obrębie wszystkich podstron i działów zwraca na siebie uwagę duży, czerwony przycisk, stosujący dodatkowo powszechnie rozpoznawalny symbol „zakazu”, zatytułowany „Wykaz przedmiotów dopuszczonych i zabronionych w transporcie lotniczym” w prawej kolumnie. Prowadzi jednak na stronę Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Przycisk prowadzący na stronę Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Problemy związane z przeniesieniem do innego serwisu pokrywają się częściowo z obserwacjami Jakoba Nielsena dotyczącymi tworzeniu odnośników do plików PDF. Każdy nowy serwis to nowe środowisko, z którym użytkownik musi się oswoić. Zmiana serwisu zaburza ciąg korzystania ze strony, tak jak gdy czytając obcojęzyczną książkę sprawdzamy co czwarte wyrażenie w słowniku. Nie ma również gwarancji, że kliknięcie w odnośnik przeniesie użytkownika dokładnie w to miejsce nowego serwisu, gdzie znajdzie poszukiwaną informację. Nie mając kontroli nad zewnętrznym serwisem wzrasta ryzyko pojawienia się problemu „martwego linku”. Dlatego też przeniesienie do zewnętrznych treści powinno następować rzadko, a użytkownik powinien być jasno poinformowany, że przycisk lub odnośnik poprowadzi go do innego serwisu.

Podsumowanie

  • Strona główna powinna prezentować widok skrócony informujący o zawartości oraz zachęcający do eksploracji – widok szczegółowy powinien być dostępny na osobnej podstroję, na którą użytkownik może szybko przejść korzystając z odpowiedniego przycisku lub odnośnika („Więcej”, „Szczegóły”, w wypadku serwisu portu lotniczego np. „Późniejsze loty”).
  • Jeśli jest to możliwe, należy unikać linkowania do kluczowych treści znajdujących się poza serwisem. Zaburza to proces korzystania ze strony, zmusza użytkownika do ponownego oswojenia się z nową witryną oraz, ostatecznie, to nie nasz serwis dostarcza użytkownikowi poszukiwanej informacji.
  • Etykiety powinny jasno informować użytkownika o zawartości podstrony, do której prowadzą. Należy unikać etykiet niejasnych, wieloznacznych, podobnych do siebie lub błędnie opisujących zawartość podstrony.

Badany serwis: Katowice Airport

Audyt przeprowadzono 15 kwietnia 2011.

Skomentuj