Muzeum Narodowe w Krakowie

Jak widać za oknami wiosna pełną parą – koce i koszyki piknikowe „w ruch”! A kiedy już słońce, po długiej i surowej zimie, zacznie zbyt przypiekać, można z (podwójną) przyjemnością skorzystać z popołudniowego chłodu muzealnych sal. Dlatego właśnie w tym tygodniu przyjrzeliśmy się witrynie Muzeum Narodowego w Krakowie.

Na co będziemy zwracać uwagę?

Pracując z serwisem Muzeum Narodowego ponownie oparliśmy się na heurystykach, ponieważ jest to witryna bardziej informacyjna i prezentacyjna niż zakładająca daleko posuniętą interakcję z użytkownikiem. Jeśli pewnego dnia Muzeum zdecyduje się na np. rezerwację biletów online z pewnością do niego wrócimy!

Co jest godne pochwały?

Zróżnicowana nawigacja serwisu

Nawigacja serwisu została intuicyjnie podzielona na dwie sekcje – pierwsza dotyczy ogółu serwisu, druga umożliwia przejście na podstronę konkretnej filii Muzeum Narodowego. Tworzy to dwie, odrębne ścieżki dotarcia do poszukiwanych informacji, poświęcone dwóm typom użytkowników.

Strona główna serwisu Muzeum Narodowego w Krakowie

Na przykład, z nawigacji po filiach skorzysta osoba regularnie odwiedzająca Muzeum, zainteresowana zbiorami konkretnej filii. Podstawowa nawigacja posłuży z drugiej strony odwiedzającemu Kraków, który chce przede wszystkim zlokalizować Muzeum lub, chcąc zapoznać się z polską sztuką, poszukuje wystaw stałych.

Co należy poprawić?

Utrudniony powrót na stronę główną lub zmiana filii Muzeum

Nawigacja między filiami Muzeum Narodowego dostępna jest tylko na stronie głównej – po przejściu na podstronę filii pasek znika.

Użytkownik może nie od razu stwierdzić, że nagłówek po prawej rozwija listę filii Muzeum. Użytkownicy, jeśli w ogóle, mogą spodziewać się podobnej listy pod logo Muzeum, które jest logiczniejszym miejsce na wyzwalacz listy.

Dobrym rozwiązaniem byłoby również skorzystanie z odpowiedniego oznaczenia dokładnego miejsca, najechanie na które rozwija listę filii. Najczęściej kojarzony z tą akcją symbol to spotykany wszędzie w Internecie trójkąt zwrócony w dół.

Podstrona filii Muzeum

Alternatywna ścieżka przez odnośnik „Strona główna” w prawej części nagłówka serwisu również jest utrudniona – w natłoku informacji spostrzeżenie szarego, drobnego odnośnika może być utrudnione.

Brak kluczowych informacji w liście „Wystawy bieżące”

Kluczowe informacje (lokalizacja, okres trwania itd.) dotyczące bieżących wystaw dostępne są w dużej mierze dopiero na podstronie konkretnego wydarzenia.

Sama lista wystaw bieżących zawiera wybiórcze, nieustandaryzowane informacje – niektóre pozycje opisane są ze względu na lokalizację wystawy, inne tematu. W momencie wykonywania audytu żadna z pozycji nie zawierała informacji o czasie trwania wystawy.

Informacje o bieżących wystawach

Przede wszystkim należy standaryzować informacje, jakie pojawiają się na liście aktualności. W przypadku wystawy, jak i każdego innego wydarzenia tego typu, mogą to być informacje o lokalizacji i czasie trwania, jak i krótki opis zachęcający do odwiedzenia wystawy. Dzięki temu użytkownik szybko zorientuje się w wyborze dostępnych wydarzeń, a jeśli uzna opis za wystarczająco interesujący a datę za odpowiednią będzie mógł przejść do dalszych szczegółów.

Podsumowanie

  • Nawigacja, jako podstawowe narzędzie poruszania się w obrębie serwisu internetowego, nie powinna zmieniać swojej formy, położenia oraz, przynajmniej w dużym stopniu, zawartości. Mimo różnych, w zależności od podstrony treści, stały wygląd nawigacji informuje użytkownika o przebywaniu w obrębie danego serwisu (i w konkretnym jego punkcie).
  • Użytkownik, korzystając z serwisu, uczy się nawigacji – każda zmiana przerywa ten proces, może prowadzić do zagubienia i niepotrzebnego nawigowania za pomocą przycisków przeglądarki internetowej.

Badany serwis: Muzeum Narodowe w Krakowie

Audyt przeprowadzono 9 maja 2011 roku.

Skomentuj