W tym tygodniu przyjrzeliśmy się najmłodszej krakowskiej przestrzeni wystawowej, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie, zwanego „na mieście” MOCAK. Czy serwis prezentuje się równie zachęcająco co zbiory samego muzeum?

Na co będziemy zwracać uwagę?

Pracując z serwisem MOCAK ponownie oparliśmy się na heurystykach, ponieważ jest to witryna bardziej informacyjna i prezentacyjna niż zakładająca daleko posuniętą interakcję z użytkownikiem. Jeśli pewnego dnia MOCAK zdecyduje się na np. rezerwację biletów online z pewnością do niego wrócimy!

Co jest godne pochwały?

Ogólna konstrukcja strony głównej

Strona główna MOCAK jest przejrzysta i logicznie skonstruowana. Widoczny podział na trzy sekcje, różniące się treścią oraz jej typem, ułatwia skanowanie treści wzrokiem.

Strona główna MOCAK

Pierwszy wiersz zawiera w sobie podstawowe elementy funkcjonalne serwisu: logo witryny, nawigację oraz wyszukiwarkę. Bliżej środka ekranu znajdują się graficzna prezentacja najnowszych, promowanych wystaw. Jeszcze niżej użytkownicy znajdą dział „Aktualności”.

Aktualizacja treści serwisu widoczna jest przez zmianę grafik w drugim wierszu oraz treści w trzecim – regularnie odwiedzający witrynę użytkownik szybko zauważy uaktualnienie zawartości serwisu. Drobny, szary przycisk przejścia do kolejnych trzech prezentowanych wystaw nie przez dłuższą chwilę nie zwrócił naszej uwagi – dobrym pomysłem będzie jego mocniejsze wyróżnienie

Przy okazji przeprowadzanego badania eyetracking zdecydowaliśmy się wykorzystać zrzut strony głównej MOCAK jak przerywnik między innymi bodźcami. Rezultat, najpierw w formie tzw. mapy cieplnej (na którą składają się badania 15 użytkowników) możemy zobaczyć poniżej. Cieplejszy kolor (od czerwonego do zielonego) prezentuje dłuższe skupienie.

Mapa cieplna na stronie głównej MOCAK

Natychmiast widać skupienie na twarzy modelki na zdjęciu po prawej – postacie i twarze to bardzo silne bodźce często skupiające na sobie dużo uwagi użytkowników. Ciekawy rezultat powstał w obrębie środkowego zdjęcia – spośród rzędów okien wyróżniają się te, na których znajdują się litery.

Przykładowa ścieżka wzroku na stronie głównej MOCAK

Ścieżka wzroku pokazuje natomiast czytanie pierwszych linijek aktualności przez jedną z badanych – świadczą o tym regularnie skupienia wzdłuż tekstu.

Co należy poprawić?

Niepodlinkowane obrazy w dziale „Kolekcja”

Przykładowe prace reprezentujące poszczególnych twórców w dziale „Kolekcje” nie są odnośnikami do podstron poświęconych tym autorom. Przejście na podstronę możliwe jest przez nagłówek (imię i nazwisko twórcy oraz nazwa zbioru) lub przez słabo widoczne nawiasy ostry dalej po prawej od obrazów.

Grafika to dobre miejsce na kluczowy odnośnik z dwóch powodów: po pierwsze badania oraz sama obserwacja zachowań użytkowników wskazują, że Ci ostatni lubią klikać w obrazy chcąc stwierdzić gdzie prowadzą. Po drugie, w tym konkretnym przypadku grafika jest największym elementem wśród danego zbioru nagłówek-grafika-nawiasy ostre.

Podstrona kolekcja, brak odnośników w grafice

Odnośnik w nawiasach ostrych jest nie tylko słabo widoczny (ze względu na wykorzystany kolor oraz położenie), ale również nie każdemu może skojarzyć się z elementem uznawanym za przycisk. Nawiasy ostre mogą oznaczać w pewnych sytuacjach postęp lub przejście dalej w strukturze serwisu, lepiej jednak zastosować przycisk w formie graficznej (np. z etykietą „Czytaj więcej”).

Mapa i adresy e-mail w dziale „Kontakt”

W trakcie analizy serwisu nastąpiła zmiana w dziale „Kontakt” – statyczna Mapa Google została zamieniona na stworzoną specjalnie pod kątem serwisu mapę. Mimo, że jest czytelna i zawiera np. lokalizację okolicznych przystanków komunikacji miejskiej, słabością takiej prezentacji lokalizacji jest brak możliwości manipulowania nią. Obecna mapa nie będzie wyzwaniem dla osoby mieszkającej w Krakowie, jednak dla kogoś, kto przygodę z tym miastem rozpoczyna np. na Dworcu Głównym niezbędna okaże się otwarta w nowej zakładce Mapa Google, gdzie będzie mógł zlokalizować Muzeum w odniesieniu do interesującego go lub znanego mu punktu w mieście.

Mapa i adresy e-mail

W obrębie działu dostępny jest tylko jeden, podstawowy adres e-mail. Użytkownik, który zechce napisać wiadomość do konkretnego pracownika MOCAK musi postępować zgodnie z instrukcją widoczną poniżej danych teleadresowych – odnaleźć interesujące go stanowisko, odczytać nazwisko osoby i dodać je do pozostałej części adresu e-mail.


Badany serwis: MOCAK

Audyt przeprowadzono 31 maja 2011 roku.

1 Komentarz

  1. Dziękujemy za wnikliwą analizę :-) Jesteśmy świadomi plusów i minusów naszej witryny, niemniej jednak zamierzamy wkrótce pracować nad całkowicie nowym portalem dla MOCAK-u :-)

Skomentuj