Polska Izba Turystyki, Serwisy Informacyjne Turystyki

Rozpoczyna się sezon urlopowy, co poza wzmożonym popytem na stroje plażowe i olejki do opalania oznacza również wzmożony problem nieuczciwych biur podróży. Na szczęście z roku na roku wzrasta świadomość potencjalnych urlopowiczów oraz pojawiają się nowe sposoby wcześniejszego sprawdzenia wiarygodności biura.

W tym tygodniu przyjrzymy się dwóm lokalizacjom w Internecie, które umożliwiają uniknięcie niemiłej niespodzianki na początku wakacji – będzie to Polska Izba Turystyki oraz ministerialne rejestry w Serwisach Informacyjnych Turystyki.

Na co będziemy zwracać uwagę?

W obydwu przypadkach analizować będziemy funkcjonowanie wyszukiwarki. Chociaż z założenia jest to funkcjonalność mająca ułatwić zlokalizowanie pewnych informacje, wiadomym jest, że drobne niedopatrzenia i błędy w jej konstrukcji mogą w najlepszym przypadku wydłużyć poszukiwania, w najgorszym natomiast poważnie je utrudnić.

Polska Izba Turystyki

Zgodnie z powszechną opinią członkostwo w Polskiej Izbie Turystyki (PIT) świadczy o wiarygodności biura podróży, przewoźnika lub hotelu.

W momencie pierwszych odwiedzin strony Polskiej Izby Turystyki bardzo szybko rzucają się w oczy wyróżnione kolorystycznie sekcje i przyciski, spośród których najbardziej interesuje nas „Centralny rejestr” oraz „Sprawdź ofertę lub firmę”. Pierwszy prowadzi do ministerialnego rejestru, którym zajmiemy się w drugiej części.

Strona główna Polskiej Izby Turystyki

Etykieta „Sprawdź ofertę..” to efektywne wykorzystanie wezwania do działania – potencjalny użytkownik zorientuje się w przeznaczeniu przycisku szybciej, niż gdyby ten ostatni został nazwany np. „Wyszukiwarka członków PIT”.

Kolejnym ekranem procesu jest wyszukiwarka z domyślni widocznymi filtrami. Ta pierwsza zawiera aż 7 różnych pól (od nazwy poszukiwanego podmiotu pod adres e-mail), czym bardziej przypomina formularz rejestracyjny niż wyszukiwarkę. Można założyć, że przeważająca większość użytkowników będzie poszukiwać informacji np. o biurze podróży po jego nazwie (istnieje małe prawdopodobieństwo, aby pamiętał adres biura, nie mówiąc już o adresie e-mail). Chociaż mnogość pól sama w sobie nie stanowi problemu (poza powiększeniem sekcji wyszukiwarki), to brak wyraźnego zaznaczenia, które z pól są obowiązkowe może w pewnych przypadkach skłonić użytkowników do myślenia, że celem dotarcia do informacji o biurze podróży jest podanie jego dokładnych danych.

Katalog członków PIT

Dobry rozwiązaniem w tej sytuacji będzie odróżnienie pola „Nazwa” od pozostałych, aby podkreślić jego rolę jako główny element wyszukiwania. Ewentualna etykieta „Zawęź swoje wyszukiwania” opisze natomiast pozostałe pola jako nieobowiązkowe, pomocnicze.

Problematyczne okazują się być również kategorie na lewo od wyszukiwarki. Jako funkcjonalność doskonale pasuje do wyszukiwania – filtrując rezultaty oszczędza się użytkownikowi przeglądanie długiej listy wyników. Jednak przedstawienie hierarchii kategorii, podkategorii oraz samych ich elementów utrudnia znalezienie i wybór interesującej użytkownika pozycji.

Pionowe linie pod nazwą kategorii mogą sugerować, że zwinięcie podkategorii odbywa się przez niewielki odnośnik (w postaci nawiasów ostrych) przy nazwie kategorii (np., jak na zrzucie ekranu – wydaje się, że kliknięcie w nawiasy przy nazwie „Baza gastronomiczna” zwinie podkategorię „Restauracje”).

Uświadomienie użytkownikowi hierarchii w zbiorze danych odbywa się najprościej, jeśli zostanie zaprezentowana wizualnie. W tym wypadku coraz większe wcięcia etykiet podkategorii i poszczególnych elementów ułatwią nawigowanie po katalogu. Usunięcie pionowych linii zniweluje natomiast ryzyko pojawienia się błędnego wrażenia przyporządkowania odnośnika do grupy elementów, które nie są tak naprawdę z nim związane. Warto również dodać krótki komunikat oraz wskazówkę jak kontynuować wyszukiwanie, kiedy poprzednia próba zakończy się brakiem wyników.

Serwisy Informacyjne Turystyki

Niestety, bez znajomości dokładnego adresu rejestru, użytkownika czeka dłuższa chwila nawigowania po stronie Ministerstwa Sportu i Turystyki – odnośnik znajduje się w dziale „Turystyka” – „Ewidencje i rejestry”. Tego typu funkcjonalność powinna zostać bardziej wyróżniona.

Strona Ministerstwa Sportu i Turystyki

Sam formularz nie wskazuje na pola obowiązkowe i dodatkowe – wyszukiwanie można przeprowadzić korzystając tylko z nazwy podmiotu (a można przyjąć, że większość użytkowników nie zna dokładnego adresu czy numeru NIP biura). Dlatego pole „Nazwa podmiotu” powinno zostać wyróżnione jako obowiązkowe.

Wyszukiwarka z długą instrukcją

Ponadto, duża ilość treści (dotyczące grup podmiotów) poniżej wyszukiwarki jest na tym ekranie niepotrzebna – na etapie wyszukiwania czy przeglądania wszystkich wyników nie gra żadnej roli, powinna pojawić się dopiero przy informacjach o konkretnym podmiocie.

Brak wskazówek przy braku wyników wyszukiwania może prowadzić do porzucenia procesu – użytkownik mógł np. nie zauważyć drobnej literówki, która zaważyła na rezultatach wyszukiwania. Wyszukiwarka powinna sugerować, co mogło doprowadzić do błędu, zachęcać użytkownika do zmiany frazy, sprawdzenia jej pod kątem błędów itd..

Karta przedsiębiorcy w SIT

Sama podstrona wpisu w rejestrze zawiera bardzo dużo danych, Jeśli chcemy, aby z rejestru korzystała osoba, którą interesuje tak naprawdę jedynie ich fragment, należy zastanowić się nad gruntowną przebudową podstrony.

Podsumowanie

  • Konstruując wyszukiwarkę należy przyjąć, że użytkownik rozpoczyna poszukiwanie od ogółu – nie ma więc sensu już na początku prezentować kilku kryteriów wyszukiwania. W przypadku rejestru działalności wyszukiwanie można rozpocząć od nazwy biura podróży, hotelu itd., dodatkowe kryteria (jak adres) natomiast uznać za elementy wyszukiwania zaawansowanego.

Badany serwis: Polska Izba Turystyki oraz Serwisy Informacyjne Turystyki

Audyt przeprowadzono 14 czerwca 2011 roku.

Skomentuj