Wybory parlamentarne 2011, case study Danii

Jak wam idzie równe zakreślanie pól na kartach do głosowania? Jeśli nie, macie jeszcze miesiąc na ćwiczenia. Duńczycy z drugiej strony wykażą się już za tydzień. A ponieważ Dania to kraj, w stronę którego często zwracamy się w poszukiwaniu użytecznych projektów, w tym tygodniu przyjrzymy się duńskim serwisom informacyjnym. Może przy okazji kolejnych wyborów, polskie serwisy pełne będą podobnie atrakcyjnych, użytecznych i oryginalnych funkcjonalności co duńskie.

Kilka najbliższych wpisów poświęcimy właśnie tematowi wyborów.

Na co będziemy zwracać uwagę?

Skoncentrowaliśmy się na 4 największych serwisach informacyjnych i opiniotwórczych w Danii – stronach dzienników Politiken i Berlingske, oraz stacji telewizyjnych DR i tv2.

Obserwacje

Zacznijmy od dziennika Politiken.

Strona główna dziennika Politiken

Bezpośrednio pod główną nawigacją znajduje się sekcja gromadząca m.in. odnośniki do ostatnich artykułów prasowych i podstawowe funkcjonalności związane z kampanią wyborczą.

Politiken, listy kandydatów

W centralnej części sekcji pole przeznaczone na kod pocztowy – jego wprowadzenie wyświetla listy kandydatów w danym regionie.

Quiz wyborczy

Poniżej przycisk „Quiz wyborczy” – odpowiadając na serię pytań dowiesz się, który kandydat jest najbliższy Twoim poglądom. Jeśli kod pocztowy został wcześniej wybrany, wyszukiwanie ograniczy się do Twojego okręgu wyborczego.

Profil kandydata

Szczegółowy profil wybranego kandydata zawiera z jednej strony podstawowe dane (wykształcenie, staż w instytucjach publicznych, obecność w Internecie itd.), ale również np. wypowiedzi i poglądy kandydata streszczone w trzech „kluczowych kwestiach”. Od strony społecznościowej można dowiedzieć się, ilu użytkowników zaprosiło kandydata do swojej partii politycznej w grze „Wyborca kanapowy” (o której poniżej).

Profil kandydata, zgodność z "Quizem.."

Na samym dole podstrony lista pytań wraz z odpowiedziami kandydata. Jeśli użytkownik przystąpił wcześniej do testu, jego odpowiedzi zostaną zaznaczone w tabeli czerwonymi punktami.

Gra "Wyborca kanapowy"

Wspomniany „Wyborca kanapowy” to prosta, ale całkiem angażująca gra społecznościowa. Nie wchodząc w szczegóły jej zasad (a nuż zostanę oskarżony o namawianie do nieprawidłowego wykorzystywanie czasu pracy), gra jest ciekawym przykładem wykorzystanie mediów społecznościowych w sposób inteligentny i humorystyczny zarazem.

Pytania do ekspertów

Kolejne sekcja zachęca do zadawania pytań dotyczących wyborów ekspertom z redakcji dziennika. Zgodnie z rysunkiem, nawet Google musi w pewnych kwestiach ustąpić specjalistom.

Komentarze i prośba o "dobry ton debaty"

Nie raz odradzaliśmy stosowanie agresywnych okien pop-up i overlay. Jednak mając na uwadze temperament niektórych wyborców komunikat „Dobry ton debaty” jest jak najbardziej usprawiedliwiony. Użytkownicy są zachęcani do prowadzenia debaty w uprzejmej atmosferze oraz zgłaszania zbyt żywiołowych wypowiedzi.

Strona główna dziennika Berlingske

Drugi największy duński dziennik, Berlingske, ogranicza prezentację informacji dotyczących nadchodzących wyborów do podanie rezultatów aktualnych badań opinii publicznej. Pozycje w nawigacji odnoszące się do wyborów zostały charakterystycznie oznaczone czerwono-niebieskim okręgiem (ponieważ barwy te przewijają się przez wszystkie analizowane serwisy, słowo wyjaśnienia – reprezentują one nie partie, ale duńskie bloki polityczne).

Gra "Stwórz budżet Danii"

Berlingske, poza podobnym do testu z Politiken narzędzia, oferuje również inny, oryginalny sposób na określenie partii politycznej najbardziej odpowiadającej poglądom użytkownika – prostą grę pt. „Stwórz budżet Danii”. Wybierając różne projekty ustaw (na podstawie których gra zaproponuje użytkownikowi partię, na którą powinien zagłosować), użytkownik nie może przekroczyć założonego limitu budżetowego. Nic prostszego!

Złożona wyszukiwarka kandydatów

Berlingske oferuje również bardziej złożoną wyszukiwarkę kandydatów. Użytkownik może wybrać takie kryteria, jak lokalizacja, płeć, wiek, partia polityczna czy zapatrywanie na dane tematy.

Wykorzystanie Mapy Google do śledzenia kandydatów

Państwowa telewizja/radio DR w ciekawy i innowacyjny sposób wykorzystuje Mapę Google. Dzięki narzędziu użytkownik może prześledzić podróże wyborcze przewodniczących i najbardziej barwnych członków poszczególnych partii. Jednocześnie, w sekcji po prawej, wyświetlane będą materiały prasowe (artykułów z dzienników, video i wpisy z blogów) z okresu wybranego pod mapą. W trakcie analizowania serwisu śledziliśmy na przykład trzech kandydatów zmierzających różnymi trasami w stronę Uniwersytetu Kopenhaskiego, gdzie miała odbyć się debata wyborcza.

Wykres w konfiguratorze koalicji

Serwis DR oferuje również najbardziej elastyczne narzędzie prezentowania wyników opinii publicznej, które umożliwia stworzenie nawet najbardziej egzotycznej, hipotetycznej koalicji rządowej. Na uwagę zasługuje sam interfejs narzędzia.

Stacja tv2 dużo uwagi przeznaczyła na popularne ostatnio badania opinii publicznej prowadzone w oparciu o działania związane z mediami społecznościowymi.

Narzędzie "Spejltinget", opinia publiczna i media społecznościowe

Narzędzie „Spejltinget” generuje wyniki popularności, zwane tutaj „momentum”, w oparciu o aktywność kandydata w obrębie portalu Facebook i ilości like’ów jakie zebrał(a) pod swoimi wpisami. Dynamicznie zmieniająca się wielkość zdjęć kandydatów obrazuje ich popularność.


Badane serwisy: Politiken, Berlingske, DR oraz tv2

Audyt przeprowadzono 8 września 2011.

Skomentuj