TVP.pl

Rzućmy okiem na serwis TVP.pl

Pogoda coraz bardziej dopisuje… siedzeniu przed telewizorem lub nadrabianiu zaległości serialowych w Internecie. Rzućmy okiem na serwis TVP.pl – czy łatwo znajdziemy odcinek serialu na przykład z lipca, kiedy telewizor był co najwyżej podstawką pod flakon? Czy internetowy program telewizyjny okaże się na tyle użyteczny, aby oszczędzić nam wycieczki do kiosku?

Na co będziemy zwracać uwagę?

Na początku postaramy się znaleźć interesującą nas informację w programie telewizyjnym – zwrócimy przede wszystkim uwagę na możliwość dostosowywania programu do potrzeb użytkownika. Ponadto, chcąc dotrzeć do programów archiwalnych TVP, przyjrzymy się katalogowi programów oraz odtwarzaczowi.

Program telewizyjny

Odnośnik do programu telewizyjnego znajduje się, jako jedna z trzech pozycji, w głównej nawigacji.

Strona główna TVP

Dzięki małej ilości elementów nawigacja jest bardzo czytelna.

Filtry dostępne są w odnośniku pod paskiem kalendarza. Ponieważ odnośnik znajduje się między dwoma elementami graficznymi (paskiem kalendarza oraz nagłówkiem kolumny programu telewizyjnego) oraz poprzedza go tekst, istnieje ryzyko pominięcia odnośnika rozwijającego sekcję filtrów. Możliwym rozwiązaniem jest zastąpienie odnośnika tekstowego przyciskiem. Obecna etykieta jest za długa – „Zmień ustawienia filtrowania” należy zamienić na krótkie „Filtruj”.

Program

Zastanawia również etykieta odnośnika zmiany programu – „Zmień antenę”. Wykorzystano niecodzienne określenie – użytkownicy będą się raczej spodziewać słowa „program” albo „kanał”. Lista kanałów powinna rozwijać się również po kliknięcie w logo stacji. Badania nie raz pokazywały, że grafiki skupiają na sobie dużo uwagi użytkowników, a w konsekwencji generują kliknięcia.

Filtrowanie programu

Zaakceptowanie wybranych filtrów odbywa się przez przycisk „Zmień”, ich usunięcie przez przycisk „Resetuj”. Ustawienie przycisków nie odpowiada ich roli w obrębie sekcji. Standardem jest umieszczanie przycisku akcji głównej (np. zaakceptowanie, przejście do kolejnego kroku) po prawej stronie, natomiast przycisku akcji drugorzędnej po lewej stronie. Często spotyka się również graficzne wyróżnienie przycisku akcji głównej – w obecnej sytuacji kolor przycisku „Resetuj” wyróżnia go o wiele bardziej, niż delikatny cyjan przycisku „Zmień”. Same etykiety przycisków pozostawiają wiele do życzenia. „Zmień” nie opisuje procesu filtrowania – etykieta tego przycisku powinna brzmieć „Filtruj”. „Resetuj” to również bardzo niekonwencjonalna etykieta – standardowo stosowaną jest „Wyczyść” lub „Usuń filtry”.

Programy TVP

Dostęp do programów również jest możliwy poprzez główną nawigację. Kliknięcie w przycisk „Nasze programy” rozwija listę najpopularniejszych programów w poszczególnych kategoriach. Jeśli użytkownik nie znajdzie w ich obrębie poszukiwanego programu, może przejść na podstronę kategorii za pomocą odnośnika „Więcej”, lub wyświetlić listę wszystkich programów TVP przez przycisk „Wszystkie programy..”.

Katalog programów

Katalog programów stosuje nieużyteczny sposób dzielenia treści na grupy „A-D”, „E-I” itd.. Użytkownik szukający serialu, którego tytuł rozpoczyna się na literę „G” będzie musiał nie tylko wybrać odpowiednią grupę, ale i przejść przez jej dużą część, aby dotrzeć do poszukiwanego tytułu. Rozwiązaniem bardziej użytecznym jest powszechnie stosowany podział po jednej literze.

Wyszukiwarka programów

Alternatywnym sposobem znalezienia archiwalnego odcinka może być skorzystanie z wyszukiwarki. Niestety, rezultaty wyszukiwania nie są zbyt pomocne. Na pierwszych pozycjach pojawiają się wiadomości związane z programem. Użytkownik może zauważyć przypominające okruszki chleba elementy, które, wydawałoby się, informują o położeniu danego materiału w strukturze serwisu. Kliknięcie np. w nazwę programu nie przenosi jednak na jego podstronę, zmienia jedynie wyniki wyszukiwania. Strona poświęcona danemu programowi pojawi się w wynikach, jeśli użytkownik zawęzi zakres wyszukiwania do „Strony programów”.

"Wiadomości"

W przypadku stron niektórych programów użytkownik ma do wyboru kilka zakładek, m.in. jak w przypadku „Wiadomości” „Start”, „Tematy” czy „Wiadomości”. Treści w tych zakładkach w dużej mierze powtarzają się – należy więc przemyśleć ten podział, aby nie dodawać bezcelowej możliwości nawigowania. Między zakładkami znalazł się również odnośnik dotyczący najprawdopodobniej platformy reklamowej – należy go oczywiście usunąć.

Konstrukcja odtwarzacza

W obrębie odtwarzacza wątpliwości budzą dwie ikony. Pierwsza z nich służy do niespotykanej w odtwarzaczach funkcji przeładowania filmu. O ile po zakończeniu odtwarzania można dać użytkownikom możliwość ponownego oglądnięcia filmu, tak stała obecność ikony (w dodatku na pierwszym miejscu) jest niepotrzebna. Trzeci z kolei przycisk służy zmianie poziomu natężenia dźwięku – wykorzystana ikona nie informuje użytkowników o tym fakcie w jasny sposób. Charakterystyczną ikoną jest trójkąt symbolizujący wzrost lub głośnik. Obecna ikona przypomina odwrócony symbol IR z telefonów Nokia.

Podsumowanie

  • Odpowiednio wyróżniaj kluczowe funkcjonalności, które ułatwią użytkownikom korzystanie z danych treści – korzystaj z przycisków, nie odnośników tekstowych, aby wyróżnić rolę danej czynności.
  • Przyciski ustawiaj w sposób odpowiadający modelowi mentalnemu użytkowników – przycisk po prawej stronie powinien zawsze prowadzić do akcji głównej. Dodatkowo, wyróżniaj przycisk akcji głównej w stosunku do pozostałych przycisków.
  • Treści dziel tak, aby użytkownik mógł szybko i łatwo wybrać kategorię/dział, gdzie znajdzie interesujące go informacje.
  • Korzystaj z charakterystycznych ikon, które nie pozostawiają wątpliwości co do swojej funkcji.

Badany serwis: TVP.pl

Audyt przeprowadzono 20 października 2011.

Skomentuj