Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Krakowie

Internet i media cyfrowe, wbrew niektórym prognozom, nie wyparły jeszcze z naszej świadomości tradycyjnej formy książki (niektórzy z nas mają nadzieję, że mimo wszystko, nigdy do tego nie dojdzie). Jednak technologia wcale nie musi być tylko i wyłącznie zagrożeniem dla drukowanych książek – może również poszerzać i usprawniać dostęp do nich. Dzisiaj postanowiliśmy sprawdzić, jak poradziła sobie z tym wyzwaniem Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Krakowie, popularnie nazywana po prostu biblioteką na Rajskiej.

Na co będziemy zwracać uwagę?

Wcielimy się dziś w rolę zabieganego czytelnika, który chce dowiedzieć się, czy zdąży odwiedzić bibliotekę po pracy, czy też lepiej będzie, jeżeli zrobi to w sobotę. Zakładamy też, że wolałby wypożyczyć audiobook zamiast książki tradycyjnej. Wreszcie, zależy mu na tym, aby upewnić się, czy poszukiwana przez niego pozycja nie jest aktualnie wypożyczona.

Co jest godne pochwały?

Łatwy dostęp do najważniejszych funkcjonalności

Najważniejsze informacje, takie jak godziny otwarcia czy adres biblioteki dostępne są poprzez znajdujące się w lewej kolumnie menu „Na skróty”.

 

Strona główna Biblioteki

Główne menu zawiera zakładkę „Dla czytelnika”, w której znajdzie on wiele potencjalnie przydatnych działów, w tym poradnik oraz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Z kolei szybki dostęp do Katalogu Online możliwy jest za jednym kliknięciem poprzez wyeksponowany banner znajdujący się na każdej z podstron.

Przydatne informacje na temat natężenia ruchu

Zapobiegliwy użytkownik, który nie chce zbyt długo stać w kolejce znajdzie na stronie informacje, które z dużym prawdopodobieństwem pozwolą mu tego uniknąć.

Informacje o natężeniu ruchu w Bibliotece

Informacja o godzinach otwarcia jest widoczna zarówno z poziomu strony głównej (menu po lewej stronie, „Na skróty”), jak i z intuicyjnej lokalizacji w menu głównym (w zakładce „Dla czytelnika”).

Godziny otwarcia

Dyskusyjną funkcjonalnością jest możliwość oceny każdego wpisu, w tym nawet informacji na temat godzin otwarcia. Sprawdza się przy ocenie artykułów, ewentualnie ocenie przydatności odpowiedzi w dziale FAQ, niemniej jednak brakuje wyjaśnienia kryteriów, wedle których taka ocena miałaby być dokonywana.

Dostęp do katalogu bez konieczności logowania

W przeciwieństwie do wielu bibliotek posiadających katalogi online, biblioteka na Rajskiej umożliwia przeszukiwanie go bez konieczności logowania. Anonimowy użytkownik nie może co prawda zarezerwować książki, niemniej jednak jest to funkcjonalność przydatna i użyteczna. Użytkownik nie musi się logować, aby np. sprawdzić dostępność danej pozycji. Być może również przeglądnięcie bogatych zbiorów biblioteki zachęci potencjalnych czytelników do zapisania się.

Katalog Biblioteki

Biblioteka korzysta z katalogu OPAC (On-line Public Access Catalog) w systemie Prolib. Jest to oprogramowanie dedykowane dla bibliotek, pozwalające zarówno na administrowanie zasobami jak i na umożliwienie użytkownikom wyszukiwania, rezerwowania czy prolongaty pozycji online.

Co należy poprawić?

Nawigacja sprawiająca problemy

Menu znika po wyjechaniu myszą poza jego obszar. Testy z użytkownikami pokazują, że nie jest to najbardziej przyjazne dla nich rozwiązanie. Pojawia się wiele trudności w jego obsłudze, związanych zwłaszcza z tym, że ruchy myszą wykonywane w celu przełączania się między kategoriami i poziomami nawigacji musza być bardzo precyzyjne, co nie za każdym razem się udaje. W tym wypadku dodatkowym utrudnieniem jest jeszcze fakt, że na ekranach o mniejszej rozdzielczości menu nie mieści się w całości, co powoduje konieczność precyzyjnego poruszania kursorem, a dodatkowo używania drugiej ręki do przewijania strony za pomocą strzałki, aby móc zobaczyć dolne pozycje na liście kategorii. Zdecydowanie nie jest to dobre rozwiązanie.

Problematyczna nawigacja

Brak możliwości dostosowania strony

W serwisie brakuje opcji dostosowania strony do potrzeb osób słabo widzących (np. możliwość dostosowania rozmiaru fontu lub kontrastu). Jest to tym ważniejsze w przypadku tego serwisu, że biblioteka posiada między innymi specjalną ofertę skierowaną do takich osób, tj. Wypożyczalnię Książki Mówionej i Brajlowskiej. Mimo tego, skorzystanie z informacji zawartej w serwisie przez takie osoby może być niemożliwe lub poważnie utrudnione. Miejscem, w którym zwyczajowo umieszcza się elementy służące dostosowaniu strony do indywidualnych potrzeb jest okolica prawego, górnego roku ekranu.

Brak opcji dostosowania strony

Dodanie takich funkcjonalności jak możliwość manipulacji rozmiarem fontu czy też wyświetlenia strony w trybie wysokiego kontrastu może umożliwić korzystanie z serwisu osobom, dla których dotyczhczas było to niemożliwe. O trybie wysokiego kontrastu  można przeczytać więcej na blogu Michała Dębca.

Podsumowanie:

  •  zadbaj o to, aby nawigacja była przyjazna dla użytkownika – konieczność wykonywania precyzyjnych ruchów, lub zastanawiania się, co znajduje się w niewidocznej na ekranie części menu zdecydowanie temu nie sprzyja.
  •  rozwiązaniem, które z pewnością pomoże osobom odwiedzającym instytucję publiczną, jest umieszczenie w serwisie informacji o natężeniu ruchu dla w danych godzinach lub dniach tygodnia. Użytkownicy, którzy dzięki zastosowaniu się do takiej rady unikną długiego oczekiwania w kolejce, na pewno szczerze ją docenią.
  •  warto zadbać o rozwiązania sprzyjające zwiększeniu dostępności serwisu, zwłaszcza dla osób starszych czy też mających różnego rodzaju problemy ze wzrokiem.

Badany serwis: Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Krakowie

Audyt przeprowadzono 6 stycznia 2013.

Skomentuj