Sejm Rzeczypospolitej Polskiej

Żadne inne narzędzie poza Internetem nie umożliwia w tak znaczący sposób realizacji podstawowych założeń państwa demokratycznego jak transparentność i nadzór obywatela nad wybranymi przez siebie reprezentantami.

Sprawdzimy, czy serwis internetowy Sejmu RP pozwala w łatwy i intuicyjny sposób stwierdzić czym zajmuje się izba niższa oraz czy wyborcze slogany z plakatów są realizowane przez parlamentarzystów, których wybieraliśmy w trakcie ostatnich wyborów.

Na co będziemy zwracać uwagę?

Strona parlamentu powinna być przystępna dla każdego obywatela, dlatego też dobór treści oraz ich forma (np. nazewnictwo) stanowią kluczowe cechy, na które będziemy zwracali uwagę.

Bieżące działania Sejmu

Etykieta „Prace Sejmu” jednoznacznie wskazuje, jakiego typu treści użytkownicy znajdą w obrębie tego działu.

Strona główna Sejmu

Alternatywnie użytkownik może zapoznac się z rezultatami ostatniego posiedzenia Sejmu. Odpowiednia grupa odnośników, zatytułowanych „Prace bieżące”, znajduje się w centralnej części serwisu. Treści najbardziej aktualne zostały odpowiednio wyróżnione w obrębie strony głównej. Etykiety elementów nawigacji czy nagłówki powinny szybko informować użytkownikowa o ich przeznaczeniu – nie zaleca się stosowania fraz długich, dwuznacznych czy wykorzystujących żargon czy język specjalistyczny.

Ustawy uchwalone na ostatnim posiedzeniu

Po skorzystaniu z zakładki „Prace Sejmu” użytkownik jest przenoszony na stronę „Druki sejmowe”. Nie jest pewne, czy nazwa ta będzie zrozumiała dla wszystkich użytkowników – istnieje duże prawdopodobieństwo, że aby potwierdzić swoje przeczucia, część użytkowników przeglądnie dla potwierdzenia zawartość strony. W miejscu tym mógłby znaleźć się krótki opis zawartość listy, podobnie jak w przypadku omawianego poniżej działu „Wniesione projekty ustaw”. Wszędzie tam, gdzie mamy wątpliwości czy użytkownik zrozumie przeznaczenie strony należy udostępnić mu odpowiednie wyjaśnienie i pomoc.

Lista druków sejmowych

Przeważająca część odwiedzających stronę nie zna numeru druku sprawy, z którą chce się zapoznać – użytkownicy będą więc przeglądali listę koncentrując się na kolumnie „Tytuł”. Alternatywnie, mogą zdecydować się na skorzystanie z wyszukiwarki – dostępne nad listą pole przeznaczone jest jednak na numer druku. Odpowiednia, rozbudowana wyszukiwarka znajduje się pod odnośnikiem „Wyszukiwanie”, jednak ponieważ poprzednie trzy odnośniki służą ustawieniu sortowania, użytkownicy nie będą spodziewali się tak odmiennej funkcjonalności w tym miejscu. Należy rozważyć dodanie prostej wyszukiwarki druków po ich tytułach.

Warto również zauważyć, że przejście do wybranego druku jest możliwe tylko poprzez kliknięcie w jego numer, tytuł jest natomiast tekstem statycznym. Można założyć, że użytkownicy będą klikać w element bezpośrednio opisujący ich potrzebę lub zainteresowanie, będzie to więc nazwa druku, nie nic nie znaczący numer. Tytuł druku powinien być klikalny i kierować na podstronę przeznaczoną na szczegółowe informacje o nim.

Lista wniesionych projektów ustaw

Krótki akapit w dziale dokładnie opisuje zawartość podstrony, ale również wyjaśnia umiejscowienie projektów w procesie ustawodawczym, użytkownik jest więc w stanie szybko zrozumieć ich przeznaczenie, bez wcześniejszej znajomości meandrów pracy Sejmu. Ponownie, w sytuacji w której istnieje obawa o niezrozumienie elementów czy treści serwisu należy udostępnić użytkownikom odpowiednie wyjaśnienie lub opis. Wyciągnięcie pomocnej dłoni do użytkownika to zawsze mile widziany gest.

Praca parlamentarzysty

Informacje o posłach i ich pracy można znaleźć w dziale „Posłowie”. W zależności od potrzeby użytkownika może on przeglądać alfabetyczną listę parlamentarzystów lub skorzystać z mapy celem wybrania okręgu wyborczego.

Posłanki i posłowie

Po wybraniu interesującej użytkownika osoby, ma on możliwość przeglądnięcia jej profilu, na który składają się podstawowe informacje biograficzne, jak również opis działań bezpośrednio związanych z pracą w Sejmie, jak wystąpienia czy udział w głosowaniach.

Profil parlamentarzysty

Kliknięcie w odnośnik „Więcej” przenosi użytkownika do listy wszystkich posiedzeń Sejmu, w których brał udział wybrany parlamentarzysta. Po wybraniu interesującego posiedzenia użytkownik otrzyma szczegółowe informacje o oddanym przez posłankę lub posła głosie. Ponieważ tabela jest szeroka, aby zwiększyć jej czytelność, można rozważyć wykorzystanie tzw. „zebry”, czyli naprzemiennej zmiany koloru tła wierszy. Celem tego zabiegu jest ułatwienie użytkownikowi czytanie tabeli – kolor tła efektywnie informuje go, że czyta wybrany wiersz. Przy jednolitym tle całej tabeli może pojawić się problem mylenia komórek tabeli, kiedy wzrok użytkownika (tym bardziej przy długich wierszach) przesunie się nieco w dół.

Udział parlamentarzysty w głosowaniach

Alternatywną drogą dojścia do podobnych informacji jest zakładka „Aktywność poselska”, w obrębie lewej nawigacji serwisu. Użytkownik znajdzie tam pełne rankingi dotyczące np. ilości wystąpień czy udziału w głosowaniach. Listy znajdują się w części serwisu znacząco odbiegającym wyglądem od głównej strony Sejmu, co może wpłynąć negatywnie na odbiór tabeli. Serwisy spójne są postrzegane jako bardziej profesjonalne oraz godne zaufania.

Drugi problem jaki zauważyliśmy to brak wyraźnie widocznej możliwości powrotu do poprzedniej strony. Użytkownik może skorzystać z odnośnika „Aktywność posłów”, jednak jego forma przypomina raczej nagłówek opisujący zawartość strony – użytkownicy mogą nie zdawać sobie sprawy, że mają do czynienia z odnośnikiem. Tabela powinna znajdować się w ramach oficjalnego serwisu Sejmu, gdzie dzięki podstawowej nawigacji czy okruszkom chleba użytkownik będzie mógł szybko wrócić do poprzedniej strony.

Aktywność poselska

Żadne inne narzędzie poza Internetem nie umożliwia w tak znaczący sposób realizacji podstawowych założeń państwa demokratycznego jak transparentność i nadzór obywatela nad wybranymi przez siebie reprezentantami. Blog Użyteczność Publiczna powstał w celu analizowania kierunków, w stronę których zmierza „Internet obywatelski”, stąd pozytywna analiza serwisu Sejmu RP daje ogromną nadzieję na przyszłą, jeszcze dalej posuniętą komunikację na linii obywatel-państwo.

Podsumowanie

  • Wyraźnie opisuj przeznaczenie danych podstron lub funkcjonalności za pomocą treściwych i zrozumiałych etykiet czy nagłówków. Kiedy istnieje ryzyko niezrozumienia danego opisu lub jesteśmy zmuszeni wykorzystać język specjalistyczny, w obrębie strony powinien znaleźć się krótki opis zawierajacy informacje co zawiera i jaki ma cel.
  • Użytkownicy klikają w elementy (w tym w tekst) symbolizujący obiekt/rezultat, który chcą uzyskać. Chcąc np. przejść na podstronę artykułu klikną w jego tytuł, nie numer porządkowy czy datę publikacji.
  • Zadbaj o spójność serwisu. Połączone ze sobą strony o różnym wyglądzie czy stosowanym nazewnictwie wpływają negatywnie na odbiór serwisu – wydaje się być tworzony „kilkoma podejściami” i nieprofesjonalny.

Badany serwis: Sejm Rzeczypospolitej Polskiej

Audyt przeprowadzono 21 stycznia 2013.

Skomentuj