Lepsza strona gminy

Ostatnio zwróciliśmy uwagę na użyteczność stron internetowych gmin. Chcielibyśmy kontynuować tę analizę i wesprzeć lokalne samorządy kilkoma podpowiedziami. Strony gmin pełnią funkcje zarówno informacyjne, promocyjne, usługowe jak i konsultacyjne, a jednocześnie stawiają czoła sporemu wyzwaniu: mają za zadanie wspierać aktywny udział obywateli w życiu społeczności lokalnej.

W naszym poprzednim wpisie przedstawiliśmy ciekawe rozwiązania, które zauważyliśmy podczas analizy wybranych stron internetowych. Dzisiaj postaramy się stworzyć uniwersalną listę najważniejszych elementów, które powinny znaleźć się na użytecznej stronie gminy.

Na co będziemy zwracać uwagę?

Dobrze skonstruowana strona gminy, z przemyślanym układem treści i funkcjami uwzględniającymi potrzeby użytkowników przyczynia się do lepszej komunikacji pomiędzy władzami gmin a mieszkańcami, a jednocześnie  sprawia, że gmina jest bardziej atrakcyjna dla turystów i inwestorów. Wyszczególnione poniżej kluczowe elementy stron naszym zdaniem są istotne dla trzech typów użytkowników: mieszkańców, turystów i inwestorów.

Najważniejsza jest użyteczność

Zacznijmy od podstawowych danych o urzędzie. Co ciekawe, jest to kwestia wręcz oczywista, a jednak niektóre gminy o niej zapominają. Użytkownicy szukający kontaktu z urzędem już na pierwszej stronie będą szukać zakładki „Kontakt” bądź też stopki z zamieszczonym adresem pocztowym, telefonami kontaktowymi, adresem e-mail. W szczególności z tej informacji skorzysta mieszkaniec i przedsiębiorca poszukujący zapewnie nie tylko danych teleadresowych, ale też informacji o godzinach urzędowania.

Ważną funkcję na stronach prezentujących wiele informacji pełni formularz wyszukiwania. Pozwala on użytkownikowi łatwiej i szybciej znaleźć interesujące go informacje. To funkcja przydatna zarówno dla turystów, mieszkańców, jak i przedsiębiorców

Mieszkaniec odwiedzający stronę gminy zapewne szuka informacji jak i gdzie powinien załatwić pewną formalność. Użyteczna strona powinna zaprezentować mu przydatny przewodnik o tym jak należy załatwiać sprawy w urzędzie. Przewodnik ten wraz z opisem procedury, powinien przedstawiać wykaz niezbędnych dokumentów, jak również umożliwiać ich pobranie. Inwestor czy mieszkaniec szuka również odnośników do BIP-u własnego urzędu oraz do E-PUAP-u. Linki to tych stron te z racji istotnych funkcji jakie pełnią powinny być wyszczególnione i zauważalne już w pierwszym widoku strony głównej, bez potrzeby jej przewijania.

Dla mieszkańców lub turystów poszukujących konkretnych informacji o gminie niezwykle przydatny będzie informator lokalny w formie listy bądź interaktywnej mapy. Taki informator zawiera zestawienie obiektów edukacyjnych, medycznych, kulturalnych, sklepów i firm usługowych. Lista ta powinna być uzupełniona aktualnymi danymi kontaktowymi, wykazem godzin otwarcia obiektu, lub linkiem do strony usługodawcy.

Dodatkowym atutem jest uzupełnienie tej listy o informacje dedykowane turystom: wykaz bazy noclegowej, trasy zwiedzania, punkty informacji turystycznej czy lokalizacje o istotnym znaczeniu historycznym. Dla turysty odwiedzającego stronę gminy mniejsze znaczenie ma  informacja o załatwieniu sprawy w urzędzie. Szuka on informacji o regionie, punktach, które warto zobaczyć, szlakach turystycznych, mapach regionu i wskazówek dotyczących dojazdu.

Często stosowany na stronach gmin jest dział aktualności. Z jego funkcji mogą korzystać wszystkie trzy grupy użytkowników strony. Jednak należy pamiętać, że dział „aktualności”, jak sama nazwa wskazuje, powinien być aktualny i nieść ze sobą wartość dla użytkownika. Podobnie jak w przypadku kalendarza imprez – przestarzałe i nieciekawe informacje częściej odstraszają aniżeli przyciągają uwagę użytkownika.

Czasami jednak informacja w aktualnościach nie wystarcza. Mieszkańcy nie zawsze mają czas żeby regularnie zaglądnąć na stronę gminy, może to wpływać negatywnie na aktywność obywateli w życiu gminy. Zamieszczenie na stronie formularza zapisu newslettera albo innej formy subskrypcji elektronicznych wiadomości np. SiSMS, umożliwi łatwiejszy kontakt przedstawicieli gminy z mieszkańcami.

Nie należy zapominać, że dodatkowym źródłem, z którego użytkownicy mogą czerpać informacje są media społecznościowe, dlatego zamieszczenie odnośnika do profilu gminy będzie również dobrym rozwiązaniem. Nowe technologie działają na korzyść usprawnienia komunikacji, warto rozważyć funkcję strumienia RSS lub stworzenie elektronicznego kalendarza gminy np. na google calendars.

Podstrona zawierająca ofertę inwestycyjną, informacje o zamówieniach publicznych i informacje o tym jak założyć firmę w szczególności przyda się przedsiębiorcom zastanawiającym się nad możliwościami inwestycji w regionie. Strona ta powinna zawierać wskazówki dotyczące procedury, przydatne linki a także adres kontaktowy.

Podsumowanie

Nie należy zapominać, że nawet najlepiej zaprojektowana strona nie będzie użyteczna jeżeli jej treść nie będzie na bieżąco aktualizowana. Przestarzałe wiadomości i niefunkcjonujące dane kontaktowe odstraszą użytkownika nawet najlepiej zaprojektowanej witryny internetowej.  Odwiedzając stronę gminy użytkownik poszukuje konkretnych informacji, jeżeli te będą przestarzałe jego cel nie zostanie osiągnięty i najprawdopodobniej szybko na tę stronę nie powróci.

Na zakończenie warto podkreślić, że dużo nie zawsze oznacza lepiej. Strona główna nie musi zawierać wszystkich możliwych informacji zdjęć i odnośników. Co więcej prostota i klarowne wyszczególnienie możliwych ścieżek odkrywania strony sprawi, że strona będzie przyjazna w odbiorze i prawdziwie użyteczna.

Skomentuj