Krakowskie rowery miejskie

Kończący się dziś Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu  i Europejski Dzień bez Samochodu stanowią świetną okazję, aby przyjrzeć się serwisowi KMK Bike, który obsługuje system wypożyczania krakowskich rowerów miejskich.

Stacje miejskich rowerów goszczą na krakowskich ulicach już od kilku lat, pierwsze pojawiły się jeszcze jesienią 2008 roku. Jednak wcześniejszy system wypożyczeń nie sprzyjał użytkownikom zarówno pod względem intuicyjności obsługi starych terminali jak i niekorzystnych warunków wypożyczania. Nowe rowery, ze znacznie większymi koszykami, hamulcami ręcznymi oraz nowoczesnym wyglądem, okazały się świetnym rozwiązaniem i szybko zdobyły sporą popularność wśród mieszkańców stolicy Małopolski.

Na co będziemy zwracać uwagę?
Strona https://kmkbike.pl to jedno z podstawowych źródeł informacji o wspomnianej usłudze. Aby sprawdzić jej użyteczność wcieliłam się w użytkownika, który rozpoczyna swoją przygodę z krakowskim systemem KMK Bike. Poniżej opisałam wybrane obserwacje.

Strona główna

główna
Na pierwszy rzut oka strona główna może wydawać się przytłaczająca. Niestety nawigacja jest nieczytelna, gdyż twórcy strony zastosowali za niski kontrast etykiet przycisków względem ich tła, przez co ich odczytanie może stanowić wyzwanie dla niektórych użytkowników. Dodatkowo nawigacja zawiera powielone odnośniki, przez co można odnieść wrażenie przytłaczającej ilości opcji.

Dobrym rozwiązaniem byłoby pozostawienie na stronie kilku punktów startowych dla nowych i powracających użytkowników, na przykład kierujących do filmików instruktażowych, mapy z lokalizacją stacji czy formularza zgłoszenia zepsutego roweru (którego brak jest w obecnej wersji strony).

Mapa stacji

mapa
Prawdopodobnie użytkownik, który po raz pierwszy odwiedzi stronę będzie chciał sprawdzić gdzie znajdują się wypożyczalnie rowerów. Mapa z taką wizualizacją jest pod nieintuicyjnym odnośnikiem “Lokalizacje”. Ta etykieta zdecydowanie powinna być zmieniona na bardziej jednoznaczną nazwę.Na przykład odnośnik “mapa” byłby bardziej intuicyjny dla większości użytkowników.

Wizualizacja lokalizacji pozostawia niestety wiele do życzenia. Załadowana mapa nie jest skupiona na rejonie Krakowa, lecz przedstawia całą Europę. Na szczęście kliknięcie na ikonę roweru zoomuję do komfortowego widoku.

Mapa dla użytkownika krakowskich rowerów miejskich niesie dodatkową, ważną funkcjonalność – informuje o liczbie dostępnych rowerów. Dla ułatwienia dostępu do tych informacji twórcy strony mogą zamieścić punkt startowy do wizualizacji na stronie głównej.

Galeria

galeria
Galeria to idealne narzędzie do prezentacji bogatej oferty usług oferowanych przez KMK Bike. Jednak jej obecny wygląd nie przyciąga uwagi. Załączone zdjęcia są nieliczne, co więcej przedstawiają starsze wersje rowerów miejskich, przez co potencjał galerii nie jest w pełni wykorzystany. Ciekawym rozwiązaniem mogłoby być zaprezentowanie przystanku rowerowego czy pokazanie jak pojazdy prezentują się na krakowskich ulicach.

Regulamin
Świetnym pomysłem byłoby przedstawienie regulaminu wypożyczania rowerów lub instruktażu obsługi terminala, na przykład w postaci krótkich filmów. Taka forma przedstawienia warunków wypożyczeń byłaby znacznie łatwiejsza do przyswojenia. Regulamin na stronie oczywiście powinien mieć swoje miejsce, jego forma mogłaby jednak ulec zmianie. Dobrym pomysłem mogłoby być wypunktowanie we wstępie najważniejszych informacji  lub pogrubienie istotnych punktów czy zwrotów w treści umowy.

Rejestracja i aktualizacja konta

rejestracja
Trudny proces zakładania konta może zniechęcić niejednego potencjalnego klienta usługi. Rejestracja w KMK Bike mimo nieatrakcyjnego pod względem wizualnym formularza nie jest skomplikowana. Takie wrażenie może jednak wywoływać mała czcionka w samym panelu użytkownika, brak oznaczenia aktualnej lokalizacji w serwisie, czy brak ikon ułatwiających interpretację elementów (na przykład brak logo banków w sekcji “sposób płatności”).

Panel użytkownika

panel
Forma prezentacji rejestracji przejazdów rozczarowuje. To nieatrakcyjna wizualnie lista informująca o czasie przejazdu i ewentualnych kosztach. Szkoda, bo jest to część serwisu, która ma olbrzymi potencjał. Funkcjonalnościami, które urozmaiciłyby panel mogłyby być statystyki dotyczące przejazdów, wizualizacje najczęściej używanych terminali i zestawienie ich z danymi innych użytkowników. Porównania, rankingi czy interaktywne wykresy to tylko kilka możliwości i jedne z pierwszych pomysłów. Wprowadzenie do systemu mechanizmów gamifikacyjnych sprawi, że użytkownicy krakowskich rowerów będą chętniej wracać do tego środka transportu.

Podsumowanie
Strona KMKbike.pl ma ogromny potencjał, jednak jej rzadkie aktualizacje mogą negatywnie wpływać na decyzję o rozpoczęciu korzystania z usługi. W szczególności twórcy powinni zwrócić uwagę na udoskonalenie nawigacji oraz odświeżenie szaty graficznej. Mimo wszystko mocno trzymam kciuki za ten serwis. Już dzisiaj można zobaczyć jak odmienił krakowskie ulice, na których z tygodnia na tydzień przybywa nowych użytkowników dwóch kółek.

Skomentuj